Hoe evenementen te promoten via de radio

Het is soms lastig om de bekendheid van een bepaald evenement, zoals een concert, festival, goed doel of andere verschillende programma’s te vergroten. Daarom is het belangrijk dat hier het juiste medium voor wordt gebruikt. De radio is hier zeer geschikt voor. Aangezien de radio nog altijd een van de grootste bronnen voor muziek is, is het logisch dat via hetzelfde medium hier ook muziekevenementen worden gepromoot. Via de radio kan veel informatie worden overgebracht naar de luisteraar. Zo kan er worden verteld waar het evenement is, wat het kost en wat het precies inhoudt.

Bijna iedereen luistert weleens naar de radio in de auto. Door het brede publiek dat naar de radio luistert is het een goed medium voor evenementen en organisaties. Het verschilt naar wat voor radiostation er het beste gestapt kan worden per doel. Als het gaat om iets persoonlijks, of iets wat regionaal is, is het verstandig de oproep te plaatsen bij een regionale radiozender. De band met de radiozender is hier erg van belang. Het is dan ook zeer belangrijk dat er een goede verstandhouding is en blijft bestaan.

Ook is het van groot belang dat duidelijk is hoe aankondigingen precies worden gedaan en gepland. Hierdoor weet u ook van hoe ver van tevoren u moet aangeven dat u graag iets wilt promoten. Dit voorkomt misverstanden en irritaties aan beide kanten. Uiteindelijk is het radiostation natuurlijk de baas over zijn uitzendingen, en is het belangrijk dat de band goed blijft. Het is daarnaast belangrijk om direct contact te houden met de station manager of nieuwsdirecteur. Dit natuurlijk om dezelfde reden, hij of zij is de baas en neemt de laatste beslissingen.

Ook is het een goed idee om een samenwerking aan te gaan met een bedrijf. Zeker voor dingen als het goede doel is het een goed idee om dit te doen. Op deze manier kunt u bijvoorbeeld mensen een extra zetje geven om toch iets te doen. Bijvoorbeeld: de eerste 50 bloeddonors krijgen een cadeaukaart gratis bij een bepaald bedrijf. Hiermee trekken zij klanten, en u behaalt uw doel.

Spelletjes voor tickets

Radiozender promoten al voor heel lang hits en artiesten. Evenementen zijn altijd al een groot onderdeel van de radiocultuur. Zo zijn er vaak gratis tickets, backstage, toegang tot interviews of andere gratis dingen te winnen via radiospelletjes. Vandaag de dag zijn radiostations zich vooral gaan focussen op gepatenteerde evenementen. Zo wordt radio steeds belangrijker voor de evenementen industrie. Klanten hebben niet alleen de mogelijkheid om hun bedrijf te promoten, ook kunnen ze meer face-to-face interactie aangaan met hun klanten via het sponsoren van evenementen.

Live evenementen horen bij de natuurlijke progressie van de radio-industrie. Al jaren is er niet livemuziek op de radio te horen, en soms zelfs live. Maar nog nooit kon je daadwerkelijk erbij zijn. Door het promoten van muziekevenementen en het aanbieden van gratis kaarten gaat de radio een stap verder: het brengt te muziek naar de luisteraar toe. Daarnaast beschikken radiozenders over werknemers die begrijpen hoe je een evenement in elkaar moet zetten, zoals een promotieteam. Daarnaast creëren evenementen meer marketingmogelijkheden voor klanten en natuurlijk extra inkomen voor de zenders.

De mogelijkheid hebben om een evenement sponsor te zijn, ook al is het klein, geeft radiozenders de mogelijkheid om een meer robuuste, multi-platform campagne voor hun adverteerders te zijn. Daarnaast kunnen evenementen ook worden gebruikt om bepaalde adverteerders een boost te geven, bijvoorbeeld als evenement sponsor. Hierdoor krijgen adverteerders een persoonlijkere band met hun publiek, omdat ze op het evenement er “samen” zijn.

Sponsoren

Sponsoren komen in alle vormen en maten. Al deze sponsoren kunnen op maat worden gemaakt door de radiozenders, zodat ze precies passen bij de wensen en het budget van de luisteraars. Verder zijn de adverteerders niet alleen zelf aanwezig op het evenement, maar ook op promotiematerialen zoals de website, tickets, posters en flyers. Dit geeft de sponsor een enorme boost, omdat meer mensen dit willen zien en dus meer mensen de sponsor zullen kennen. Dit alles levert de sponsor niet alleen meer bekendheid op, maar indirect ook meer geld.

Radiozenders zouden niet meer kunnen bestaan zonder sponsoren. Het is dus erg belangrijk dat deze samenwerking blijft bestaan. Zonder sponsoren zouden vrijwel alle radiozenders failliet gaan. Dit zou een enorme verandering betekenen in het medialandschap van Nederland. Maar natuurlijk zit er bij sponsoring niet alleen een voordeel voor de radiozenders. Ook de sponsoren kunnen enorm in bekendheid stijgen. Door het promoten van bepaalde evenementen die worden gepromoot op de radio, bereikt u een breed publiek. Natuurlijk is het afhankelijk van het publiek dat u ongeveer wilt bereiken, welke radiozender u sponsort.