Het belang van Radio Stations

Radio wordt tegenwoordig nog heel veel gebruikt. Toch kun je zeggen dat de radio al een aantal jaren over zijn hoogtepunt heen is. Met streamingsdiensten als YouTube en Spotify is het heel gemakkelijk geworden om elk liedje dat je zou willen luisteren te vinden. Toch zullen we op deze pagina een aantal punten geven die aangeven dat radio nog steeds heel veel te bieden heeft in de moderne wereld. Zelfs in de digitale wereld waarin we leven kunnen we veel leren van de klassieke radiodiensten die puur en alleen voor de samenleving waren.

Dit medium is zeer toegankelijk

De radio is eigenlijk voor iedereen te gebruiken. Je hoeft geen abonnement te hebben om naar radiozenders te luisteren. Dit is een heel groot voordeel dat radio heeft ten opzichte van tv, internet en cd’s. Tv lijkt misschien ook heel toegankelijk, maar toch moet je maandelijks een bedrag afdragen om naar je tv-kanalen te kunnen kijken. Iedereen die iets in zijn bezit heeft waar hij een radiosignaal mee kan opvangen is in principe geschikt om te luisteren naar radio.

Je hoeft slechts de frequentie van je ontvanger goed in te stellen en je kunt precies dat kanaal ontvangen dat je graag wil. Hier kun je lekker naar je muziek luisteren, of het nieuws volgen. Ook kun je in de meeste landen heel gemakkelijk in contact komen met de radio dj’s. Je kunt bij elke Nederlandse radiozender een nummer aanvragen of in gesprek gaan met degene die de zender op dat moment leidinggeeft.

Ook niet bekende muziek krijgt een kans

Er is zoveel muziek verspreid over de hele wereld, en radio is een hele goede kans voor onbekende artiesten om bekend te worden. Je hoeft slechts het geluk te hebben dat een dj luistert naar jouw muziek en het leuk genoeg vindt om te spelen op zijn kanaal. Op het internet is het de gebruiker zelf die kiest wat voor muziek hij of zij wil luisteren. Op de radio heeft de dj of de programmabaas het voor het zeggen. Zo krijgt een groot deel van de onbekende muziek genoeg kansen om populariteit te winnen.

Zeker doordat erop de radio veel verschillende kanalen te vinden zijn, is de radio zo’n brede aanbieder van muziek. Je hebt een hiphop station, een popstation, een rock station, en ga zo maar door. Zo kun je als gebruiker kiezen voor welke smaak je muziek wil gaan, en vervolgens geef je de dj de leiding.

Digitaal; een vervanger maar aanvuller

Velen zien de digitale media als een vervanger van de traditionele media. Spotify zou op termijn de radio kunnen vervangen, althans dat is de gedachten van velen. Toch blijkt dit niet het geval te zijn. We zien de laatste jaren juist dat de populariteit van de radio, samen met de digitale media, aan het stijgen is. Dit heeft te maken met het feit dat men via de radio nieuwe muziek leert kennen. Deze muziek zoekt men later op op het internet. Deze wisselwerking zorgt ervoor dat de krachten van beide vormen van media elkaar versterken. Het aantal wekelijkse luisteraars naar radio blijft stijgen. Dit is misschien enigszins vertekend omdat de wereldbevolking ook stijgt, maar toch zien we hieraan dat de radio niet aan het uitsterven is.

Adverteerders en radio

Ook de adverteerders laten de radio nog steeds niet links liggen. Dit heeft te maken met het feit dat radioluisteraars heel erg openstaan voor hetgeen zij horen. De meeste mensen zitten in de auto terwijl ze naar de radio luisteren. Autorijden vergt natuurlijk veel aandacht, maar men kan ook rustig naar de radio luisteren. Je hebt eigenlijk toch niet zoveel anders te doen. Als je bijvoorbeeld op internet een advertentie ziet staan, is het makkelijk om hier overheen te kijken. Op de radio is dit niet zo makkelijk.

Dit maakt het voor adverteerders mogelijk om de reclames te blijven geven aan de luisteraars. Zo bereik je een breed publiek, van waaruit je een bepaalde groep moet aanspreken. Dit is uiteraard wel lastig op de radio, omdat het voor adverteerders moeilijk is om te bepalen wie naar de radio luistert. Met behulp van cookies wordt op het internet alles wat je doet bijgehouden, waardoor adverteerders goed kunnen zien wat voor reclames jou interesseren. Op de radio is dit dus moeilijker.

Op het moment van schrijven luisteren er wekelijk nog steeds meer dan 240 miljoen mensen naar AM of FM-radio. Dit is dus nog steeds een heel groot aantal. Bovendien luistert 92 procent van alle mensen van 12 jaar of ouder meer dan 1 keer in de week naar de radio. Dit alles bij elkaar genomen geeft wel degelijk aan dat de radio nog steeds goed bezig is. Het medium is nog lang niet uitgestorven, maar het gevaar bestaat nog wel steeds.